Concepting

 “New thinking, new doing”

90 % van alle bedrijven maakt gebruik van dezelfde marketingtechnieken, communicatiemiddelen of reclametrucs.  Bedrijven lijken steeds meer op elkaar en weten zich steeds minder goed te onderscheiden. De competitie wordt gevoerd op de grootte van budgetten, maar daarmee sneuvelt ook het rendement. We zitten op een punt dat de laatste rek uit het traditionele marketing en communicatie-elastiek is bereikt. En dus is het tijd voor een nieuwe vorm van marketing namelijk: CONCEPTING. Om dit te omarmen vergt een andere MINDSET.

“Selling is all about passion for communication, believing 150 % in what you’re offering. When you fail to passionataly communicate whole-heartedly in what you’re selling, there’s no way you’ll be succesful long-term.”

Mindset

 “Its all about communication”

Van productgestuurde en/ of klantgestuurde strategie die bij traditionele marketing aan de grondslag ligt is bij de startup van een concept geen sprake. Alles begint vanuit een waardegestuurde strategie. Het concept staat centraal met als kern : het mentaliteitsveld. Kernzaken hier zijn o.a. IDEE, FILOSOFIE, PASSIE, VISIE, AUTHENTICITEIT, SYMPATHIE, INTEGRITEIT en IDENTITEIT. Concepting draait om communicatie en met name de wijze waarop. Onze communicatievormen en alle gedragingen dienen ook consequent en consistent te zijn. Daarom dat het voor toekomstgerichte bedrijven essentieel is om beroep te doen op goede communicatiemanagers en/ of conceptambassadors. Op deze manier kunnen zij zich opnieuw uitvinden omdat ze zich bewuster gaan worden waar ze staan, wat hun identiteit, kracht en unieke eigenschappen zijn.

 “Marketing versus concepting.”

De traditionele marketing en het reclame denken moet vervangen worden of toch zeker op zijn minst gecombineerd of geïntegreerd worden met de marketing vorm van de toekomst zijnde concepting. Uiteraard is dit geen evidente opdracht om de ‘mindset’ te doen evolueren van het aanbieden van inhoudsloze reclameboodschappen ( zoals : nu nieuw, nieuwe verpakking, nieuwe formule…) naar een verhaal of boodschap dat authentiek , bezielend en onderscheidend is. En dit om toekomstgericht de juiste klanten te kunnen aantrekken omdat zij het verhaal herkennen en sympathiek vinden.

“Van doelgroep naar fans : Pull versus Pusch.”

Bij concepting spreken we niet meer enkel over overtuigen en verleiden (pusch) maar we delen een mentaliteit (pull). We gebruiken de ‘word of mouse’ (sociale media) en de ‘word of mouth’ (pull) i.p.v zomaar reclameboodschappen uit te zenden (push). Uiteraard vraagt dit ook een andere kijk op de in het klassieke marketing- en communicatievak gebruikte doelgroepen bepalen. Bij concepting is de ‘doelgroepsegmentatie’ simpel : ‘Iedereen die zich aangesproken voelt door het uitgedragen gedachtengoed’. M.a.w we spreken niet meer van een doelgroep maar van fans en volgers.

“Bij ADB Projects zorgen wij voor de perfecte communicatie : met geduld, inzet en vol passie dompelen wij ons onder in uw product, merk of concept om op de juiste moment klaar te staan met ‘word of mouth’.”

 

 

Future

Concepten die het meeste integriteit uitstralen en bij wie hun authenticiteit het best gecommuniceerd wordt, zullen het meeste volgers en fans aantrekken. Alles zal draaien om de strijd voor volgers. De communicatie door specialisten ter zake, op een open, geduldige, creatieve, nederige en consistente manier waarbij passie voor verkoop centraal staat, geeft toekomst gerichte bedrijven de kans op een impressionante groei.